Utforska Rörhjälpens Villkor

Ta del av våra detaljerade villkor och regler för att säkerställa en smidig och säker användning av våra tjänster.

Enkel Bokning

Professionell Service

Snabb & Smidig hjälp

Villkor

Bokningsvillkor för Rörsupport Sverige AB

1. Allmänt

Dessa bokningsvillkor gäller för samtliga tjänster som erbjuds av Rörsupport Sverige AB (organisationsnummer 559276-4632) (rorhjalpen.se), inklusive avloppsspolning och VVS-tjänster. Genom att boka en tjänst godkänner du dessa villkor.

2. Bokning och bekräftelse

2.1 En bokning kan göras via vår hemsida eller genom att kontakta oss direkt.
2.2 Genom att boka en tjänst godkänner kunden automatiskt dessa bokningsvillkor. Villkoren blir bindande i samband med bokningen.
2.3 När din bokning har mottagits skickar vi en bekräftelse till den e-postadress eller det telefonnummer du angivit.
2.4 Kunden ansvarar för att de kontaktuppgifter som lämnas vid bokningen är korrekta.

3. Priser och betalningsvillkor

3.1 Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms, om inte annat anges.

3.2 Betalning kan ske via faktura, kortbetalning eller andra betalningsmetoder som anges på vår hemsida.

3.3 För vissa tjänster kan en förskottsbetalning krävas. Detta kommer att anges vid bokningstillfället. 3.4 Priset för arbetet är det som visas vid bokningstillfället och bekräftas i bokningsbekräftelsen som skickas till den e-postadress som angivits av kunden.

3.5 Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) förbehåller sig rätten att inhämta kreditupplysning i samband med bokning. Dessa uppgifter behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagar för att säkerställa att din integritet skyddas.

3.6 Betalning ska vara Rörsupport Sverige AB (rorhjalpen.se) tillhanda senast på förfallodagen som anges på gällande faktura. Vid försenad betalning förbehåller sig Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) rätten att debitera dröjsmålsränta enligt § 6 Räntelagen samt kräva ersättning för betalningspåminnelse samt inkassokostnader.

3.7 Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) förbehåller sig rätten att ta ut en fakturaavgift för e-postfakturor: 29 SEK. Fakturaavgift för postfakturor: 79 SEK.

4. Tillaggsarbete

Om det uppkommer behov av ytterligare arbete (tilläggsarbete) i samband med uppdragets utförande, ska teknikern informera kunden och be om instruktioner. Om kunden inte kan nås inom rimlig tid kan Rörsupport Sverige AB (rorhjalpen.se) ändå utföra tilläggsarbetet under följande omständigheter:

a) Om kostnaden för tilläggsarbetet är försumbar eller låg i förhållande till uppdragets pris, dock ej överstigande 2000:-, eller
b) Om det finns särskilda skäl att tro att kunden önskar att tilläggsarbetet utförs.

5. Avbokning och ombokning

5.1 Avbokning eller ombokning ska göras senast 24 timmar före den bokade tiden för att undvika debitering.
5.2 Vid avbokning senare än 24 timmar innan bokad tid förbehåller sig Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) rätten att debitera fullt pris.
5.3 Vid utebliven närvaro utan avbokning debiteras fullt pris.
5.4 Om vi, på grund av oförutsedda omständigheter som trafikförseningar eller att ett tidigare arbete tagit längre tid än planerat, blir försenade, ansvarar vi inte för eventuella konsekvenser av denna försening. Kunden har dock rätt att boka av arbetet om förseningen inte är acceptabel. Om arbetet redan har påbörjats, även om det är försenat, har kunden inte rätt till prisavdrag. Arbetet anses vara påbörjat när resan till platsen för arbetet påbörjats.

6. Användning av underleverantörer

Rörsupport Sverige AB (rorhjalpen.se) förbehåller sig rätten att anlita underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden enligt avtalet.

7. Behandling av personuppgifter

I samband med att du kontaktar oss med en bokningsförfrågan kommer vi att samla in och lagra uppgifter om dig. Vi tillser alltid att all behandling av dina personuppgifter sker på ett säkert sätt och enligt tillämplig lagstiftning.

Vi behandlar uppgifterna för att fullfölja våra åtaganden mot dig, för administration, felsökning, support, fakturering, för att fullgöra våra skyldigheter enligt lag och annan författning samt för att marknadsföra våra tjänster.

Om det behövs för fullgörande av åtaganden gentemot dig, lämnas uppgifterna till våra samarbetspartners. Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till någon annan tredje part, om inte detta krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.

I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

8. Reklamation av utfört arbete

Vi strävar alltid efter att utföra våra tjänster med högsta kvalitet och precision. Om du av någon anledning inte är nöjd med det arbete vi har utfört, ber vi dig att omedelbart kontakta oss för att framföra din reklamation.

Reklamationen bör vara skriftlig och tydligt beskriva de problem eller brister du upplever med det utförda arbetet. Vi kommer att undersöka ärendet noggrant och vidta åtgärder för att korrigera eventuella felaktigheter eller brister.

Vid reklamation kräver vi att få göra en egen utredning av det utförda arbetet för att noggrant bedöma situationen och dra en korrekt slutsats. Det är viktigt att notera att vi inte godtar en annan firmas utredning som giltigt underlag för beslut.

Vänligen notera att reklamationer bör framföras inom en skälig tidsram efter att arbetet har slutförts. Vi förbehåller oss rätten att avgöra vad som anses vara en rimlig tidsram baserat på typen av tjänst och omständigheterna kring reklamationen.

Reklamationsrätten kan komma att upphöra om det visar sig att:

  • Problemet orsakades av förhållanden utanför vårt ansvar, såsom felaktig hantering eller yttre påverkan efter vårt arbete.
  • Det uppstår skador eller hinder som inte kunde förutses vid det initiala utförandet av tjänsten.

Vi uppskattar att du tillhandahåller all relevant information angående de problem du upplever. Detta hjälper oss att fatta välgrundade beslut för att effektivt lösa situationen.

9. RorHjalpens ansvar och rättigheter

9.1 Vi strävar efter att alltid utföra tjänster enligt avtalad tid och specifikation.
9.2 Om vi behöver ändra eller boka av en bokning på grund av andra oförutsedda omständigheter, kommer vi att meddela kunden så snart som möjligt och erbjuda en ny tid.

10. Ändringar av villkoren

Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) förbehåller sig rätten att ändra dessa bokningsvillkor. Eventuella ändringar publiceras på vår hemsida och träder i kraft omedelbart.

11. Spolning av avlopp

11.1 Vad som ingår i tjänsten:

  • Spolning av avlopp enligt kunds beställning, garanteras inte att denna spolning löser ett avloppstopp.
  • Resa till och från platsen samt arbete upp till 1 timme på plats, efter denna timme debiteras 1500:- inkl.moms efter ROT-avdrag per påbörjad timme.
  • Funktionstest efter avslutat arbete för att säkerställa korrekt flöde.
  • Garanti lämnas på att spolnings-arbetet är korrekt utfört enligt dem förutsättningar som funnits.

11.2 Vad som inte ingår i tjänsten:

  • Reparation av eventuella skador på avloppsledningar som upptäcks under arbetet.
  • Kostnader för material eller utrustning utöver standard, debiteras separat.
  • Filminspektion av avlopp om inte detta är beställt som tilläggstjänst.
  • Spolning av avlopp som inte ingår i beställning, vid dessa fall debiteras 250:-/per extra spolpunkt.
  • Fräsning av rötter, beläggningar eller annat som kräver extra utrustning.
  • Borttagning av toalettstol.
  • Borttagning av vattenlås som är fastgjutet/tejpat.
  • Borttagning av vattenlås tillverkat av gjutjärn.
  • Borttagning av duschkabin.

11.3 Förutsättningar för tjänsten:

Kunden ansvarar för att montören har tillgång till arbetsplatsen.

Godkända förutsättningar för installation enligt vår bedömning.

El och vatten måste vara tillgängligt vid installationstillfället.

11.4 Risker vid tjänsten:

  • Vid spolning kan vatten stiga upp i bostaden genom golvbrunnar eller andra öppningar. Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) tar inget ansvar för skador som kan uppstå till följd av detta.
  • Finns risk att vattenlås läcker efter att vi lossat dessa, ingen ersättning sker för detta om anledningen är att det saknats packning eller om vattenlåset är äldre än 5 år.
  • Risk finns att ledning hoppar isär om ledning inte är korrekt förankrad, detta är inget vi tar ansvar för om det skulle ske.

11.5 Debitering:

  • Tjänsten debiteras när arbetet är utfört, om inget annat anges.
  • Om arbetet avbryts på grund av omständigheter som vi inte kunnat påverka, såsom vattenlås tillverkat av gjutjärn, fastgjutna eller otillgängliga vattenlås/golvbrunnar, debiteras fullt pris för det utförda arbetet.
  • För att undvika detta rekommenderar vi att kunden informerar oss om sådana hinder i förväg, så att rätt förberedelser kan göras. För att undvika detta bör kund meddela om denna har ett vattenlås tillverkat i gjutjärn, eller att det står en duschkabin eller liknande ovanpå golvbrunnen som ska spolas.
12. Filminspektion av avlopp

12.1 Vad som ingår i tjänsten:

  • Inspektion av avloppssystem med kamera för att identifiera eventuella blockeringar, skador eller andra problem.

12.2 Vad som inte ingår i tjänsten:

  • Reparation eller åtgärder av problem som upptäcks vid inspektionen.
  • Ytterligare inspektioner utöver det som ingår i beställningen debiteras separat.

12.3 Risker vid tjänsten:

  • Kameraanvändning kan ibland försvåras av befintliga blockeringar eller skador i avloppssystemet.

12.4 Debitering:

  • Kostnaden för filmning debiteras när arbetet är utfört, om inget annat anges.
13. Fräsning av avloppsledning (Går generellt ej att beställa på hemsidan)

13.1 Vad som ingår i tjänsten:

  • Mekanisk rengöring av avloppsledningar för att avlägsna hårda avlagringar, rötter eller andra hinder.
  • Funktionstest efter slutfört arbete för att säkerställa fritt flöde i ledningarna.

13.2 Vad som inte ingår i tjänsten:

  • Kostnader för reparation av ledningar om skador upptäcks under fräsningen.
  • Material eller utrustning som krävs utöver standard, debiteras separat.

13.3 Risker vid tjänsten:

  • Vid fräsning finns en risk för att äldre eller skadade ledningar går sönder. Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) tar inget ansvar för sådana skador.
  • Risk finns att ledning hoppar isär om ledning inte är korrekt förankrad, detta är inget vi tar ansvar för om det skulle ske.

13.4 Debitering:

  • Tjänsten debiteras när arbetet är utfört, om inget annat anges.
14. Byte av varmvattenberedare

14.1 Vad som ingår i tjänsten:

  • Demontering av befintlig varmvattenberedare och säker bortforsling enligt miljöföreskrifter.
  • Medtag/transport samt installation av ny varmvattenberedare, förutsatt att befintliga kopplingar/rör går att återanvända.
  • Inkoppling till vatten och el, samt funktionstest för att säkerställa korrekt drift.
  • Förbrukningsmaterial, såsom silikon, ingår.

14.2 Vad som inte ingår i tjänsten:

  • Elektrisk omdragning eller anpassning som kräver en certifierad elektriker.
  • Rördragning utöver standard som krävs för att ansluta varmvattenberedaren.
  • Åtgärd av tidigare felaktiga installationer, läckage eller dolda skador som upptäcks under arbetet.
  • Material såsom kopplingar, rör eller slangar, debiteras separat.
  • VVS-arbeten utanför installationens område, såsom flytt av vattenmätare.

14.3 Förutsättningar för tjänsten:

  • Kunden ansvarar för att montören har tillgång till arbetsplatsen.
  • Godkända förutsättningar för installation enligt vår bedömning.
  • El och vatten måste vara tillgängligt vid installationstillfället.
  • Vatten och avstängningsventil måste vara tillgängliga vid installationstillfället.

14.4 Debitering:

  • Beställd produkt samt arbete debiteras när arbetet är utfört, om inget annat anges.
15. Byte av blandare eller byte av toalettstol

15.1 Vad som ingår i tjänsten:

  • Demontering av befintlig blandare eller toalettstol.
  • Medtag/transport samt installation av ny blandare eller toalettstol enligt gällande branschstandarder.
  • Funktionstest för att säkerställa korrekt drift.
  • Förbrukningsmaterial, såsom tätningar och silikon, ingår.
  • Resa till och från platsen samt arbete upp till 1 timme på plats, efter denna timme debiteras 650:- inkl.moms efter ROT-avdrag per påbörjad timme.

15.2 Vad som inte ingår i tjänsten:

  • Anpassning av befintliga rördragningar utöver standardanslutningar.
  • Material såsom kopplingar, rör eller slangar, debiteras separat.
  • Åtgärder av tidigare felaktiga installationer eller dolda skador.

15.3 Förutsättningar för tjänsten:

  • Kunden ansvarar för att installationsplatsen är åtkomlig och förberedd.
  • Eventuella materialkostnader för specialkopplingar eller extra arbete debiteras separat.
  • Vatten och avstängningsventil måste vara tillgängliga vid installationstillfället.

15.4 Debitering:

  • Beställd produkt samt arbete debiteras när arbetet är utfört, om inget annat anges.
16. ROT-avdrag

16.1 Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) ansöker om ROT-avdrag för det beställda arbetet om inget annat har meddelats vid bokningstillfället.
16.2 Som kund ansvarar du för att lämna kompletta och korrekta uppgifter för ansökan om ROT-avdrag.
16.3 Det är även kundens ansvar att säkerställa att de har rätt till ROT-avdrag enligt gällande lagstiftning.
16.4 Om ROT-avdraget inte godkänns av Skatteverket, förbehåller sig Rörsupport Sverige AB rätten att debitera kunden för det belopp som inte täcks av Skatteverket.
16.5 Om kunden meddelar att denne inte önskar ROT-avdrag, debiteras fullt belopp för tjänsten.

17. Force Majeure

15.1 Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se) ansvarar inte för förseningar eller underlåtenhet att fullgöra våra åtaganden enligt dessa villkor om detta beror på omständigheter utanför vår rimliga kontroll, såsom men inte begränsat till naturkatastrofer, brand, översvämning, krig, terrorism, strejk, myndighetsåtgärder eller andra händelser som rimligen inte kunde förutses.
15.2 Om en sådan situation uppstår kommer vi att informera kunden så snart som möjligt och sträva efter att minimera påverkan.

18. Kontaktuppgifter

Har du frågor om våra bokningsvillkor eller önskar komma i kontakt med oss? Här når du oss:

Tack för att du väljer Rörsupport Sverige AB (RorHjalpen.se)

u

Hur kan jag boka en tjänst hos Rörhjälpen?

Du kan enkelt boka våra tjänster online via vår hemsida. Vi strävar efter att göra bokningsprocessen så smidig som möjligt för våra kunder.

u

Vilka betalningsmetoder accepterar ni?

Vi accepterar flera betalningsmetoder inklusive kreditkort, delbetalning via Klarna, bankgiro och Swish för att göra det bekvämt för våra kunder.

u

Kan jag få en offert innan jag bokar?

Absolut, vi erbjuder kostnadsfria offerter för alla våra tjänster. Kontakta oss för att få en uppskattning baserad på dina specifika behov.

u

Hur hanterar ni kundernas personuppgifter?

Vi tar kundernas integritet på största allvar och hanterar alla personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagar.

u

Vilka områden täcker Rörhjälpen?

Vi erbjuder våra tjänster i bland annat Stockholm, Skåne & Göteborg och dess närliggande städer. Kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig i ditt område.

u

Hur lång tid tar en typisk tjänst?

Tiden det tar beror på tjänstens omfattning. Vi strävar efter att slutföra alla jobb så snabbt och effektivt som möjligt utan att kompromissa med kvaliteten.

Läs Våra Villkor Noggrant

Vi uppmanar alla våra besökare att noggrant läsa igenom våra villkor för att förstå våra tjänster och vad vi erbjuder. Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig!